Artrose van de heup : Algemene informatie

Elk gewricht in het menselijk lichaam wordt bekleed met kraakbeen. Kraakbeen zorgt voor een glad oppervlak dat de wrijving van de scharnieren in ons lichaam zo laag mogelijk houdt. Een dunne film gewrichtsvocht tussen het kraakbeen zorgt voor een wrijving tijdens beweging die zelfs lager is dan deze van ijs op ijs. Wanneer in het gewricht dit mechanisme van kraakbeen en gewrichtsvocht intact is, kent een gewricht nagenoeg geen slijtage.

Wanneer er echter een probleem optreedt met het kraakbeen of het gewrichtsvocht kan een versnelde slijtage van het gewricht optreden. Deze slijtageprocessen worden verzameld onder de naam ‘artrose’. Artrose kan dus verschillende oorzaken hebben.

De pijn die ontstaat bij het proces van artrose in de heup is het gevolg van het reactieproces van het lichaam. Er wordt meer gewrichtsvocht gevormd, hierdoor komt het gewrichtskapsel op spanning te staan. Spanning op het gewrichtskapsel wordt erg pijnlijk ervaren. Bij vergevorderde artrose is er geen kraakbeen meer in het gewricht, treedt bewegingsbeperking en stijfheid op. Dit is een erg pijnlijke en invaliderende toestand. In dit stadium is de artrose onherroepelijk.

artrose-van-de-heupen

Artritis van de heup

artritis-van-de-heupenOnder de naam ‘artritis’ worden alle ontstekingsprocessen van gewrichten verzameld. Artritis kan ook voorkomen ter hoogte van de heup. Artritis kan vele verschillende oorzaken hebben: ‘posttraumatisch’ (na een ongeval waarbij de heup betrokken was), ‘reumatisch’ (ten gevolge van een lichamelijke ziekte zoals reuma), ‘infectieus’ (ten gevolge van een bacteriële groei in het gewricht) of ‘idiopatisch’ (men kent de oorzaak niet). Het gevolg is een ontstekingsproces ter hoogte van het gewrichtskapsel en dus hevige pijn. Steunen en bewegen doet de pijn nog toenemen. De pijnklachten zijn identiek als bij artrose doch de oorzaak en de behandeling ervan is anders.

Behandelingen van artrose

Een uitgebreid klinisch onderzoek van de heup is noodzakelijk om de juiste oorzaak van de pijn te achterhalen. Bovendien kan een heupprobleem ook rugpijn en kniepijn veroorzaken en omgekeerd. Bij twijfel dienen enkele doelgerichte onderzoeken te gebeuren zoals radiografie, botscan, CT of MRI. Het is belangrijk voldoende tijd te nemen voor een correcte diagnose. Een foute diagnose heeft namelijk een foute behandeling tot gevolg en dus geen beterschap van de klachten en pijn!

Onze dienst maakt gebruik van de nieuwste technologieën en technieken om een definitieve behandeling met een heupprothese zo lang mogelijk uit te stellen. In de beginfase van artrose kan vaak gestart worden met kraakbeen ondersteunende medicatie of inspuitingen, zogenaamde ‘chondroprotectiva’, voor een meer gevorderde slijtage kan een chirurgische kraakbeenbehandeling via een open of sleutelgat techniek vaak soelaas bieden. Wanneer de pijn en het functieverlies ten gevolge van de artrose te ernstig zijn, zal een heupprothese geplaatst worden. Ook hier bent u zeker van de nieuwste technieken.

Maak online een afspraak met dr. C. Jans of dr. G. Peersman

Voor dringende gevallen of vragen ook telefonisch bereikbaar op het nummer : 0492/31.06.38