Knie Arthroscopie : Algemene informatie

De knie arthroscopie of kijkoperatie is een minimaal invasieve techniek waarmee een orthopedisch chirurg verschillende aandoeningen van het kniegewricht kan bestuderen en ook behandelen. Tijdens de procedure maakt de chirurg kleine steekgaatjes (2 of 3) in het zieke gewricht. Via één van deze steekgaatjes wordt een camera ingebracht, de bekomen beelden worden geprojecteerd op een beeldscherm aldus kan de chirurg in detail de binnenkant van de knie inspecteren, via het andere steekgaatje kunnen fijne tangetjes worden ingebracht waarmee een meniscus of kraakbeenletsel kan behandeld worden.
Arthroscopie heeft een bewezen nut in de behandeling van meniscusletsels of verwijderen van losse kraakbeenstukjes, de techniek kan ook gebruikt worden voor reconstructieve procedures zoals een voorste kruisband herstel

Meniscusletsels

Een gezonde meniscus dient als schokdemper en zorgt er voor dat de knie over een zacht oppervlak kan glijden. Een meniscusscheur verhindert normale rotatie van de knie, wat pijn en blokkage kan veroorzaken

Via een arthroscopie kan een deel van de meniscus worden weggenomen of indien mogelijk kan de meniscus gehecht worden.

Pijnlijke plica

De knieschijf is een plat bot met driehoekige vorm dat de knie beschermt en de spieren helpt het been meer efficiënt te bewegen. Een gezonde knieschijf glijdt op en neer in een groeve die zich op het uiteinde van het dijbeen bevindt. Er zijn verschillende aandoeningen die pijn kunnen veroorzaken als de knieschijf beweegt.

Zo is er bv de plica, een plica kan inklemmen tijdens de glijbeweging van de knieschijf wat pijnlijk kan zijn. De pijnlijke plica kan via kijkoperatie worden verwijderd.

Gewrichtsmuis

Een gewrichtsmuis is een stukje kraakbeen dat rondzweeft in de knie, het kan pijn, zwelling en knieblokkage veroorzaken.

De gewrichtsmuis kan via kijkoperatie worden verwijderd.

Kraakbeenletsel

Het gewrichtskraakbeen is een stevige laag glazuur die het uiteinde van het bot ter hoogte van het gewricht bedekt. Het zorgt voor een glad oppervlak voor het gewricht en doet dienst als beschermingskussen tussen de botten. Kraakbeen kan beschadigd worden door een te zware belasting of door een trauma. Dit kan zwelling en pijn veroorzaken.

De behandeling zal afhangen van de grootte van het kraakbeenletsel.

Als kraakbeen dient verwijderd te worden, gebeurt dit via kijkoperatie met behulp van een speciaal daarvoor ontworpen instrument.

Bekijk het filmpje

Zo er een klein kraakbeenletsel wordt vastgesteld, kan een behandeling met ‘microfractures’ gebeuren. Tijdens deze procedure worden microperforaties in het kraakbeenletsel aangebracht zodat een litteken kraakbeen in het letsel kan ingroeien.

Bekijk het filmpje

Bij grotere kraakbeenletsels kan een kraakbeentransplantatie overwogen worden.

Maak online een afspraak met dr. G. Peersman of dr. C. Jans

Voor dringende gevallen of vragen ook telefonisch bereikbaar op het nummer : 0474/72.45.67